Tre tiår med Astrup Fearnley: – Best til å vise frem de rike og berømte

Del

Kunst

Tre tiår med Astrup Fearnley: – Best til å vise frem de rike og berømte

Fire kunstkritikere om museets utvikling, høydepunkt og minner fra de siste 30 årene.

Del

Tekst Ludvig Furu

26.06.2023
Høydepunktene fra Astrup Fearnleys 30 år som landets ledende sted for samtidskunst er mange, sier kritiker Tommy Olsson – selv om han mener museet har en tendens til å «hype opp ganske ukjente folk inntil det absurde». Foto: Christian Øen / Astrup Fearnley Museet

30 år har gått siden Astrup Fearnley åpnet dørene i Dronningens gate i Kvadraturen, til at museet ytterst på Tjuvholmen i dag føles som en like naturlig del av Oslo som Monolitten, slottet og fyllikene på Birkelunden. Det er dit nordmannen går for å oppleve samtidskunstens største, internasjonale navn, og samtidig forsikre seg om at lille og ubetydelige Oslo faktisk kan duge som vertskap. Flere av Astrup Fearnley-utstillingene har dessuten en tendens til å leve i beste velgående utenfor husets vegger, lenge etter stengetid, gjennom etterhvert ikoniske Faldbakken–, Chinese Summer– og Gilbert & George-totebags. Samlingen er nå på over 1500 verk, en kjeller de har plukket fritt fra, og nå viser frem under deres jubileumsutstilling Before Tomorrow.

Museets samling ble startet av Hans Rasmus Astrup allerede på 60-tallet, med et fokus på kunstnerskap fremfor epoker. I 1993 hadde skipsrederarvingene blikket rettet mot amerikansk appropriasjonskunst fra 80-tallet. Museet gjorde seg raskt bemerket internasjonalt, og skapte overskrifter i 2002 da de kjøpte inn Jeff Koons Michael Jackson and Bubbles for 51 millioner kroner – porselensfiguren som få år senere ble antatt å være verdt mellom 250 og 300 millioner kroner. Frem til 8. oktober står ytterligere 100 av de oppkjøpte verkene utstilt, og blant dem mange som ikke har blitt vist siden de ble utstilt for første gang. Astrup døde i 2021, og Before Tomorrow står derfor som en hilsen til museets notorisk mediesky grunnlegger.

Bli Tidens ånd-abonnent

Tidens ånd er en kulturavis for deg som er opptatt av hvordan kulturen er, bør være og ikke være. Akkurat slik som oss.