Det Vilde kor

Del

Det Vilde kor

Vilde Tuv er på utkikk etter sannheten, og kan kanskje finne den på Parkteatret i kveld søndag.

Del

Tekst Audun Vinger

23.11.2025
Foto: Willa Wathne

Det er ganske få som kan sammenliknes med artisten Vilde Tuv. I kveld holder hun konsert på Parkteatret i anledning utgivelsen av albumet Truthbomb. På albumet kombinerer Tuv musikalske elementer fra den kritikerroste debutplaten D' meg (2016) - en plate spilt inn hovedsakelig som one-woman band med basstromme, gitar og vokal - og blokkfløyte-eposet Melting Songs (2021) som vant Spellemann. Derfra gikk hun videre til teaterforestillingen Smeltasang som vant Heddaprisen, verket Solplommesom er nominert til Edvard-prisen, og soundtracket til filmen Den stygge stesøsteren, som har blitt en global kultfavoritt.

Hallo Vilde, denne herligheten heter Truthbomb. Definer sannhet. Kanskje ikke lenger den letteste oppgaven?

-Flere ting kan være sant på en gang, og sannhet er subjektivt. Samtidig tror jeg det finnes noen objektive sannheter, som at mennesker alltid har en positiv intensjon med handlingene sine, at man prøver å forbedre noe ved hver handling, dette gjelder også når man gjør noe destruktivt. Jeg tror sannhet er en magefølelse, og at vi styrker denne hver gang vi lytter til den. Jeg har vært opptatt av hvordan sannhet føles i kroppen, og limbotilstanden mellom at man erkjenner en ny sannhet, og når man klarer å belite seg og handle i tråd med det man forstår er sant. Noen ganger kommer andre sannheter i veien og det er flere sannheter som må forhandle seg imellom, andre ganger stemmer ikke det nye verdensbilde overens med det gamle og det tar tid å justere seg. Andre ganger igjen har man ikke den indre eller ytre tryggheten til å tørre å gjøre det som er sant.

Skjønner. Denne tredjeplata er og låter «større» og inkluderer flere folk enn hva vi er vant til med deg. Fortell litt om hvem som er med og hvorfor. Dukker noen av dem opp på Park?

- På Parkteatret har jeg med meg Axel Barratt-Due på trekkspill og Elise Macmillan på fiolin, vi har brukt høsten på å fortolke platen for et nytt format, og utforske hvordan man får vreng på trekkspill. Det er helt magisk å spille med dem. Som special guest har vi også med Stix Omar som skal gjøre et show. Ingen av musikerne fra platen, men mer en videreutvikling! Platen er enda mer ferdig nå spør du meg.

Du var tidlig ute med blokkfløyte, som har vært dominerende i populærkulturen siden. Hvordan er din kontakt med det instrumentet - går det rett fra hodet og ut i musikk?

- Siden jeg spilte fløyte i klassisk orkester som barn, har jeg alltid nynnet med fingrene i blokkfløyte-grep. Jeg har ikke absolutt gehør, og jeg liker ikke å øve på skalaer eller musikkteori, men jeg jammer løs og det kommer frem nydelige ting!

Har du noen ritualer når du lager musikk?

- Hva gjelder min egen musikk har jeg bare holdt på med admin nå i månedsvis. Imorgen skal jeg på avvenning fra admin, og da skal mine nye rutiner være: morgensider, lese og tenke, styrketrening, jamme og skrive, rydde og organisere, planlegge og arkivere. Når vi øver med bandet har vi en god oppvarmingsrutine som vi baserer dels på bandmedlemmenes daglige helsebehov, og dels på aksept av hvordan vi høres ut.

Foto: Willa Wathne

Du har med stort hell jobbet med musikk til teater, film og poesi/bok i mellomtiden. Det er sikkert noe du vil fortsette med.

- Det er en måte jeg liker å samarbeide på, for jeg får jobbe kreativt med andre, samtidig som jeg har kontroll over det musikalske. I 2026 skal jeg komponere for et nytt prosjekt med Scenekunstkompaniet Øy, Kompani D, Dissimilis og Dansens Hus som har premiere i mai, samt et prosjekt med Jennie Bergsli og Molly Engblom med premiere til høsten på MDT i Stockholm. I 2025 har jeg blant annet laget musikk for Smeltasang for Unge Viken Teater som vant Heddapris for beste barneforestilling og body-horror/norsk kostymedrama-filmen Den Stygge Stesøsteren som har fått et imponerende internasjonalt liv. Det nye for meg er at jeg også føler meg klar til å samarbeide mer med andre musikere. Har slitt litt tidligere, jeg har så lav stemme, så jeg har syntes det har vært vanskelig å holde min posisjon i samarbeid med andre. Men det har kommet seg.

Utover å spille konsert, hva vil en perfekt søndag for deg innebære, fra start til slutt?

- Bytte på å sove og leke med barnet mitt på formiddagen, gå på tur i solen, lage middag til familie eller venner. Lese avisen. Planlegge uken som kommer.

I materiellet ditt er det et foto av et stykke trukket laks og agurksalat. Er det den matretten som best beskriver musikken din, eller har du noe annen favorittrett?

- Det kommer kanskje feil ut som støtte til den norske lakseindustrien, og det var ikke meningen. De handler ikke tråd med min sannhet. Men jeg prøver å få poteter til å bli inn! For det er sunnere enn pasta og ris, det smaker søtt og gjør at middagen automatisk blir god, og det dyrkes lokalt her i Norge.

Poteter er veldig bra, det. Du bor i Oslo nå, hvordan vil du egentlig beskrive byen slik du ser og hører den?

-J eg synes at følelseslivet mitt er flatere her enn i Bergen, og vet ikke om det skyldes endringer i hormoner, eller om det kan være at det er for lav luftfuktighet her? Kanskje man trenger den fukten for at følelsene skal funke.

Audun Vinger

Journalist og kritiker i Tidens ånd.

Hold deg oppdatert

Meld deg på nyhetsbrevet vårt og få ukas saker rett i innboksen.