Får vi noen gang se KIRACs Houellebecq-porno?
Uken startet med et nederlag for det nederlandske kunstkollektivet, som i fjor inngikk et samarbeid med den franske forfatteren om å lage en film med eksplisitte sexscener. Houellebecq har gått rettens vei for å stanse filmen, og gir nå ut en bok om saken.
Tekst Ludvig Furu
19.05.2023Bli Tidens ånd-abonnent
Tidens ånd er en kulturavis for deg som er opptatt av hvordan kulturen er, bør være og ikke være. Akkurat slik som oss.
– Dommeren har i utgangspunktet utsatt saken til en annen serie med rettssaker, skrev kunstkollektivet KIRAC, eller Keeping It Real Art Critics, på Twitter, tirsdag 16. mai.
Sjebnen skulle ha det til at den verdensberømte, franske forfatteren Michel Houellebecq skulle falle for de rappkjeftede og skarpsynte kritikerne fra Nederland, og i kunstens navn gå med på å la seg filme i sengen med et par av gruppas kvinnelige medlemmer. Senere har Houellebecq angret seg, og satt i gang et langtekkelig rettsdrama.
KIRAC har de siste årene bemerket seg med sin krasse systemkritikk av vestlige kunstinstitusjoner, der den konfronterende kritikken, i fri videoform, ofte fremstår som et kunstverk i seg selv. I sin hittil mest kjente episode, «Honeypot», forsøkte de å bygge bro mellom høyrevridde incel-menn og marxistiske humaniora-kvinner, og førte to av dem sammen for å ha sex på kamera. Situasjonen utspilte seg ikke som den konservative filosofen Sid Lukassen hadde tenkt, og etter endt innspilling forsøkte han å trekke seg fra prosjektet.
Enda mindre gikk etter planen da de forsøkte det samme med Houellebecq.
«Vakker film om sex»
Den franske 67-åringen hadde angivelig fulgt prosjektet deres med stor interesse, og fremmet et tilbud gjennom kona, da hun møtte KIRACs Stefan Ruitenbeek i Paris i fjor.
«Jeg fortalte ham at jeg kjente flere jenter i Amsterdam som av ren nysgjerrighet vil ha sex med den berømte forfatteren, og at jeg kan arrangere et besøk hvis jeg får tillatelse til å filme alt», lød det fra stemmen til Ruitenbeek i traileren til episoden.
Det var rundt da alt raknet. Kona til Houellebecq figurerer nemlig også i traileren, der Ruitenbeek insinuerer at hun angivelig hadde organisert prostituerte for mannen sin. Houellebecq hevder dette er en løgn. KIRAC er vant med at medvirkende forsøker å påvirke retningen av filmene deres, både i og etter produksjonen, men da Houellebecq og kona gikk til søksmål trakk de tilbake traileren fra Youtube og utsatte den opprinnelige premieredatoen.
De angivelige æreskrenkelsene var imidlertid ikke det eneste som fikk Houellebecq til å ville trekke seg fra filmprosjektet. I e-postene forfatteren utvekslet med KIRAC, etter scenene ble spilt inn, oppstod det uenigheter om hvordan forfatteren bør fremstilles.
KIRACs intensjon var angivelig å skape en «vakker film om sex», og leke med grensen mellom fiksjon og virkelighet. «Med å leke med bilder av den virkelige, påkledde forfatteren, satt opp mot de pornografiske bildenes fiktive virkelighet, kan den fulle seksuelle dimensjonen bli en del av filmen. En fullstendighet jeg drømmer om som filmskaper», skrev Ruitenbeek i en e-post til forfatteren. Men Houellebecq ble usikker på kollektivets intensjoner etter å ha lest et intervju med Ruitenbeek i Vice, og hevdet i retten at kunstkollektivet hadde utnyttet seg av depresjonen hans.
Ansikt og underliv
I tillegg hadde han undertegnet avtalen mens han var full, hevder Houellebecq selv. Avtalen gikk ut på at ingen bilder som kunne identifisere ham som person også kunne inneholde underlivet hans, slik at det kunne være en mulighet for seeren å anta at de hadde benyttet seg av en pornoskuespiller.
Forfatteren har nå flere ganger møtt KIRAC i retten. Han tapte den første runden, som handlet om at traileren har skadet hans privatliv. Han tapte også den andre, som forsøkte å stoppe KIRAC fra å publisere filmen. Dommeren konkluderte med at KIRAC har rett til å publisere, så lenge de holder seg til den opprinnelige avtalen om at underliv ikke vises sammen med ansikt.
Men Houellebecq anket, og tirsdag 16. mai ble nok et punktum satt i det langtekkelige rettsdramaet – et punktum som ikke markerer annet enn starten på et nytt kapittel. Lagmannsretten i Amsterdam konkluderte med at avtalen mellom forfatteren og KIRAC, som de skrev under før scenene ble filmet, fortsatt gjelder. Kollektivet har dermed makt over sitt eget materiale, men – og det er et stort og merkelig motstridende men – at Houellebecq har rett til å se filmen før publisering, og atter en gang gå rettens vei dersom han har innvendinger til resultatet. Det skriver den nederlandske avisen NRC.
Kommende tilsvarsbok
Det er vanskelig å forstå hva Houellebecq vil oppnå. Prosjektets opprinnelige ambisjon – å leke med grensen mellom virkelighet og pornografiens fiksjon – gikk opp i luften idet forfatteren, gjennom å saksøke prosjektet, indirekte innrømmer at kjønnsorganet i bildene tilhører ham. Siden Houellebecq mener avtalen han skrev under på med KIRAC ikke er bindende, er det rimelig å anta at han kommer til å protestere på filmen uansett hvordan den kommer til å se ut. Nye runder i retten virker uunngåelig, og det er all grunn til å tro at premieren blir utsatt, nok en gang, på ubestemt tid.
Har du konto? Logg inn