Tekst Audun Vinger
02.12.2024Om du er opptatt av platesamling er det mye som skal til for at du ikke har dumpet bortom Geir «Bulle» Underdal de siste tiårene (en god liten bunke av dem). Nesten uansett hva slags sjanger du måtte samle på, har han peiling på og interesse for mye av det. Jeg har kjøpt mye bra jazz, soul og disco av ham i årenes løp selv om hans primære sjanger er rock’n’roll, gjerne av seksti-til-åttitallstypen. En senere gang må vi snakke om underground glamrock, men denne gangen er det punk som gjelder. Punksingler og DJ-ing hører absolutt sammen, historisk sett som nå (når sjangeren har sin n’te renessanse). Det er klubbkvelden Punk Rock Politiet som går av stabelen på umistelige Hør Hør i Storgata denne torsdagen. Apropos lovens lange arm må man jo så klart minne om at den da unge Hamar-gutten spilte trommer i det legendariske punk/hardcore-bandet Betong Hysteria, hvis singel «Snuten kommer» er en eviggrønn klassiker. Senere spilte Bulle i det unike kunstrockbandet Løver & Tigre, det helt fabelaktige pop-psykedeliabandet Matchstick Sun som nesten ble popstjerner, i det strøkne garasjerockbandet The Lust-O-Rama, og flere andre minneverdige prosjekter. Nok i seg selv det, men han har ved siden av band og platesamlermiljøer også vært en suveren og fryktet undergrunsinfluencer i mange tiår, for eksempel bak disken på platebutikken Rock Shop og baren RockAll, som begge var uhyre sentrale i overgangen 80/90-tallet, og legende på bakrommet på Akers Mic i CD-ens olympiske tidsalder. Og i det hele tatt en morsom, ofte hyggelig, og djevelsk sjarmerende kar som har hatt og har stor betydning for mange i Oslos langvarige musikkmiljøer. Vi ba ham om fem låter for kvelden.
Liket Lever
«Levande Begravd»
(Sista Bussen, 1979)
Fra Göteborg. Med en ung Freddie Wadling på vokal og bass. Denne singelen kniver om førsteplassen av de svenske punksinglene ved siden av «Jag Ska Aldrig Dö» med Dr. Zeke. Jeg klarer ikke å bestemme meg.
The Accident
«Kill the Bee Gees»
(No Threes Records, 1979)
Fra Bellingham, Washington, USA. Et sjarmtroll av en singel med et velmenende budskap og en vidunderlig hjemmelaget video. Vokalist: Lisa Nansen.
The Snivelling Shits
«Terminal Stupid»
(Ghetto Rockers, 1977)
England. Opererte også under navnet Arthur Comix. En gjeng musikkjournalister som på den tiden skrev i den nå ikke eksisterende musikkavisen Sounds
The Damned
«Neat Neat Neat»
(Stiff Records, 1977)
For et band. For en produksjon. Og tidenes beste bassintro.
The Ravers
«(It's Gonna Be A) Punk Rock Christmas»
(Zombie 1977)
Fake punk fra øverste hylle med mye vinyl på ønskelista. Snekret sammen av Harold Bronson som senere startet Rhino Records, og duoen Graham Daddy og Louis Maxfield, som før dette hadde bandet Daddy Maxfield som ga ut den aller beste glamrock-singelen; «Rave 'N' Rock»
Journalist og kritiker i Tidens ånd.
Hold deg oppdatert
Meld deg på mailinglisten vår, og få nyhetsbrev og invitasjoner til arrangementer og fester.