Mens filmen om Hilma af Klint er opptatt med å bygge myter, glemmer den hvem hun faktisk var

Del

Film/TV

Mens filmen om Hilma af Klint er opptatt med å bygge myter, glemmer den hvem hun faktisk var

Den biografiske «Hilma» overspiller ambisjonene hennes om å bli anerkjent av samtidens kunstnere, samtidig som den underspiller det som gjorde henne unik.

Del

Tekst Ludvig Furu

29.11.2022
Hilma af Klint
Hilma af Klint, spilt av Tora Hallström, sammen med medlemmer av den spiritistiske sirkelen De Fem. Foto: Viaplay.

Menn er kjent for å overskygge samtidige, nyskapende kvinner. Bare se på hvordan Jackson Pollock har tatt all æren for «all-over»-stilen kona Lee Krasner også var med på å utvikle, hvordan Marcel Duchamp satte navnet sitt på et visst innsendt urinal med Elsa von Freytag-Loringhoven som avsender, og hvordan herr Fitzgerald angivelig plagierte fru Fitzgeralds dagbok. Jo lenger tid vi bruker på å se oss tilbake, desto lenger blir listen.

Før vår tid, hvor debatter om dekolonialisering, rasisme og kvinners plass i kunsthistorien opptar kunstinstitusjonene, var Hilma af Klint en obskur figur. Men svensken har det siste tiåret retroaktivt entret verdens ledende kunstgallerier, som en representant for det oversette, kvinnelige geniet. I 1906 skal hun nemlig ha malt det første abstrakte bildet, noen få år før kunstnere som Vasilij Kandinskij og Piet Mondrian utarbeidet begrepet og stilte ut sine første verk. Selv holdt Klint de abstrakte bildene sine skjult for offentligheten, og ga instrukser om at de ikke skulle vises før 20 år etter hennes død.

Bli Tidens ånd-abonnent

Tidens ånd er en kulturavis for deg som er opptatt av hvordan kulturen er, bør være og ikke være. Akkurat slik som oss.