– Forfatterens risiko er bokbransjens råstoff

Del

Kommentar

– Forfatterens risiko er bokbransjens råstoff

Forlag og bokhandlere har bygget sin virksomhet på forfatterens vilje til å arbeide billig og utrygt, mens de selv beveger seg på trygg grunn – mot bestselgerdyrkingen og mot monokulturen, skriver Bjørn Vatne.

Del

Tekst Bjørn Vatne

14.11.2022
Akira Tanaka – «Au marché aux timbres» (1976)

Hvordan våger forfattere å klage over manglende oppmerksomhet rundt bøkene sine? De er vel ikke så forskjellige fra andre varer, som en pakke pålegg eller en genser?

Etter at både Agnar Lirhus og Agnes Ravatn ropte et varsko om uttynning av den litterære skogen gjennom ensidig bestselgerfokus i landets redaksjoner og bokhandler, er dette betimelige spørsmål. For er det overhodet noe som gjør forfatteren, og den litterære næringskjeden, forskjellig fra resten av markedet? Alle andre steder er det vinn eller forsvinn som gjelder. Kanskje har forfattere rett og slett blitt så bortskjemte med særordninger og offentlig støtte at de forventer at også verkene deres skal møtes med en slags utvidet normalkontrakt, med kollektiv rett til lik mengde oppmerksomhet, samme oppbyggelige skryt, samme antall oppdrag i biblioteker og festivaler, og hver sin pall med bøker i bokhandelen?

Bli Tidens ånd-abonnent

Tidens ånd er en kulturavis for deg som er opptatt av hvordan kulturen er, bør være og ikke være. Akkurat slik som oss.