Luke 9: Skaping av virkelighet som virkelighetsflukt

Del

Julekalender

Luke 9: Skaping av virkelighet som virkelighetsflukt

Spillet «Pentiment» kunne endt opp som en didaktisk filologi-simulator med kulturrådet-spons, men ble i stedet for et av årets beste spill.

Del

Tekst Kim Klev

09.12.2022

Helt siden min far dro inn en datamaskin i stua på midten av 1990-tallet har jeg vært fascinert av videospill. Men jeg har ikke tatt det helt på alvor som et kulturuttrykk, og kanskje sett på det mest som underholdende tidsfordriv, en syndig glede. Mine erfaringer med online-rollespillet World of Warcraft som ulykkelig tenåring, er vitnesbyrd på at spill definitivt kan misbrukes – til å fylle gap i en som kanskje heller burde inneholde mer meningsfulle ting enn virtuelle bragder.

Nå er jeg blitt voksen nok til å vite bedre! Som 30-årsgave til meg selv, kjøpte jeg tidligere i år en brukt gaming-pc. Sånn som mediumet har utviklet seg de siste årene, er det stadig mindre grunn til å tenke at følelsene enkelte spill har vekket i meg er mindre verdifulle enn hva musikk, film eller romaner kan få til. Spill kan være vel så mye virkelighetsskapning som virkelighetsflukt.

Bli Tidens ånd-abonnent

Tidens ånd er en kulturavis for deg som er opptatt av hvordan kulturen er, bør være og ikke være. Akkurat slik som oss.