Tidens ånd er en kulturavis for deg som er opptatt av hvordan kulturen er, bør være og ikke være. Akkurat slik som oss.
Det skal ikke mye til å ha bedre smak enn tidligere kulturminister Linda Hofstad Helleland (som blant annet «virkelig håpet» at tiden der «noen» forteller «folk» hva som er god og dårlig kultur var forbi). Med andre ord skulle det ikke mye for Trine Skei Grande og Abid Raja å overbevise befolkningen om egen smak og kompetanse.
Les de tidligere lukene her.
Anette Trettebergstuen er også på relativ trygg grunn når hun åpner opp om egne preferanser og høydepunkter fra kulturåret som har vært. Hun var på Øya, hun har sett Syk Pike og liker billig hvitt i stett. Det får holde! To år med å arbeide frem nye og ukjente utbetalingsløsninger for en pandemi-rammet kulturbransje har i alle fall ikke drept appetitten hennes for nye ut- og inntrykk.
– Det har vært et fantastisk kulturår, og det er utrolig mye bra å velge mellom. Men hvis jeg skal velge noe, så må jeg nevne åpningen av Nasjonalmuseet, Bremer/McCoy på Parkteateret, Kvelertak på Øya, Syk Pike og Samtaler med bror av Camara Lundestad Joof, sier Trettebergstuen til Tidens ånd.
– Så du noe kunst i 2022 du ikke forstod noen ting av?
– Ja, jeg så mye kunst som skapte begeistring, var provoserende, tankevekkende og kanskje også litt uforståelig. Men det er jo nettopp det kunsten skal være. Jeg tror at om man hadde forstått all kunst, hadde kunsten vært litt kjedelig.
– Får kunsten tid til å virke ordentlig på deg, når du er så travelt opptatt med å være minister?
– Absolutt. Selv om det er travelt, er det kunst og kulturopplevelsene som inspirerer meg og blir drivkraften i det politisk arbeidet.
– Er du god på vernissage?
– Haha! Jeg gikk faktisk mer på vernissage før jeg ble minister enn nå, men gjerne mer av det, takk.
– Hva er det Norge kan bli bedre på når det kommer til kulturpolitikk?
– Veldig mye, derfor har vi store ambisjoner og mange konkrete løfter som vi vil få til. Alle skal ha tilgang til kunst og kultur av høy kvalitet uansett hvor du bor og hvem man er, og at kunstnere skal ha bedre levekår.
– Det er ikke så lenge siden tusenvis av ansatte i kulturbransjen nesten daglig hadde en krise å melde til deg. Det må ha vært et mareritt? Hvordan er jobben nå?