Nekrolog: hyperpop (2014-2022)

Del

Musikk

Nekrolog: hyperpop (2014-2022)

Hyperpop-tyggisbobla har sprukket. Men som idé, som kunstnerisk rettesnor, bør hyperpopen få lov til å leve videre.

Del

Tekst Ole Torstein Hovig

06.12.2022

Tidligere i år slapp RuPaul sitt nyeste album, Mamaru, med låta Smile. Det er ikke en spesielt bra låt, men den ble likevel hyppig diskutert i ulike forum på internett. RuPaul ble beskyldt for gravran av de ulike elementene som utgjorde den nå avdøde, og med rette, genierklærte produsenten, låtskriveren og artisten SOPHIE. Det endte med at sjangerbetegnelsen «hyperpop» ble erklært for dødt. Charli XCX erklærte den for død allerede i 2021, og nå har hun gått vekk fra stilen som lenge definerte musikken hennes.

Det som en gang var et ganske insulært nettmiljø, har blitt en kommersiell handelsvare: hyperpop-artistene Bladee og Drain Gang samarbeider med de største motehusene, det har dukket opp reklamer for sjangeren på Times Square og Spotify, definisjonsmakten, har dyrket det i sine kuraterte spillelister.

Bli Tidens ånd-abonnent

Tidens ånd er en kulturavis for deg som er opptatt av hvordan kulturen er, bør være og ikke være. Akkurat slik som oss.