Tillit som dystopi

Del

Kritikk

Tillit som dystopi

Lars Ø. Rambergs verk går inn i den pågående samtalen om tilliten som er iferd med å rakne – og makthavernes grep for å forhindre det. Men verket minner oss på at tillit ikke er noe som kan kommanderes eller vedtas.

Del

Tekst Yngve Sikko

21.01.2023
Økernsenteret ble tegnet av Håkon Mjelva og åpnet i 1969. (Foto: Trond Isaksen)

En OECD-rapport som ble publisert i fjor viste at rundt åtte av ti nordmenn har tillit til myndighetene. Gjennomsnittet i OECD-land er fem av ti. Joda, tilliten går ned, men den er fortsatt høy. Vi sier ofte til hverandre at vi lever i et tillitssamfunn. Slik skal det fortsette å være. Regjeringen har satt i gang en tillitsreform i offentlig sektor. Man liker tillit. Både tanken på den, og når den materialiserer seg, for eksempel i form av at noen har satt en haug med kanelboller eller ved langs et fortau, og hengt opp en lapp som sier at bare forsyn deg, vipps betaling til det og det telefonnummeret. Da tar vi bilde og legger det ut på sosiale medier.

Det er altså ikke helt ut av det blå at Lars Ø. Rambergs gigantiske slagordskunstverk Tillit dukket opp på Økernsenteret her om dagen.

Bli Tidens ånd-abonnent

Tidens ånd er en kulturavis for deg som er opptatt av hvordan kulturen er, bør være og ikke være. Akkurat slik som oss.