Den store sangen

Del

Film/TV

Den store sangen

Mikrofonen trumfer crack-pipa i ny spillefilm om Whitney Houston.

Del

Tekst Audun Vinger

05.01.2023
Naomi Ackie i rollen som Whitney Houston. (Foto: SF Studios)

Forrige gang jeg var på kino og så en film om Whitney Houston, hadde jeg mest lyst til å gå bort til Akerselva og hoppe uti etterpå, for ikke å stige opp igjen. Det var ikke det at dokumentarfilmen Whitney. Can I Be Me (2017) av Nick Broomfield var så utpreget dårlig eller spekulativ, den var bare så håpløs og dyster og tappet for den storheten hun en gang hadde som artist. Jeg følte meg rimelig tom etterpå, og gikk taust bortover veien sammen med kompisen jeg så filmen sammen med. Det var liksom ikke noe å tilføye. Det meste var mørkt.

Hennes vokale særegenhet, det søte håpet i personligheten hennes og i epoken hun gjorde seg først gjeldende, utviklingen i karrieren og sentrale opptredener, alt dette var fjernet fra fortellingen, og vi satt igjen med ekskrementer på veggene, illojale familiemedlemmer (til og med påstander om at hun ble seksuelt misbrukt av kusinen Dee Dee Warwick), hensynsløse medier, crackpiper på dass, knoklete kjoler skjelvende på scenegulvet og generell degenerering og elendighet. Alt dette var unektelig sentrale ingredienser i den elskede artistens tragiske liv, men det var også en følelse av at det dokumentariske blikket fremhevet disse elementene, og forkastet alt det andre. Det eneste litt oppbyggelige med dokumentarfilmen, som hadde tilgang på en rekke sjokkerende privatopptak, var at den var begynnelsen på en mild oppreisning for ektemannen Bobby Brown, som til da hadde vært skurken i fortellingen om hennes liv, den utløsende faktoren i hennes nederlag. Han ble fortsatt fremstilt som et rasshøl og noe av et brødhue, men som junkie og alkoholiker klarte de å støtte hverandre og hadde sine søte øyeblikk som ektepar, dessuten var hun etter sigende en misbruker og selvskader som hadde havnet i grøfta uansett.

Bli Tidens ånd-abonnent

Tidens ånd er en kulturavis for deg som er opptatt av hvordan kulturen er, bør være og ikke være. Akkurat slik som oss.