Tidens ånd er en kulturavis for deg som er opptatt av hvordan kulturen er, bør være og ikke være. Akkurat slik som oss.
Det er kunstnerem Ilja Karilampi som står bak, i samarbeid med Statens Konstråd i Sverige. Tanken er at det skal være et oppdatert, kollektivt portrett av Sverige, sier kunstneren til Tidens ånd.
– Det er et offentlig kunstverk, akkurat som en skulptur, men i digital form. Egentlig er det drømmen om en ny maskot for Sverige, vi gjør krav på hele landet som et kunstverk. Et portrett av et land i 2023. Vi ville representere mangfoldet og fange noe eklektisk, Sverige 2.0.
Såkalte APIer fra de aktuelle stedene henter opp data fra lokale kilder . Webkamera, tall for luftkvalitet, skolemenyer, spillelister fra radio og hendelser i bybildet eller med lokal infrastruktur. ‘Vatten: 4 – Luft 0.3 – Musik: Låt: Einár: Unge Med Extra Energi – Mat: Meny: Raggmunk med Skinkfräs / Grönsaksfräs – Överraskning: Händelse: Banarbete Borås – Varberg.
– Men hvorfor NFT? For mange er kanskje krypto og kryptokunst noe som representerer desentralisering og hyperindividualisme – det motsatte av hva man ofte tenker et land som Sverige står for?
– Jeg kom inn i krypto gjennom kunsten og den digitale internettkulturen, og det er min måte å dele min entusiasme og skape noe av verdi. Det er en slags sosialrealisme i det, med 10 millioner mennesker i Sverige og en figur som skal representere dem. Hvordan fange landet i et portrett på blokkjeden? Jeg har holdt på med NFT’er en stund, og mer enn en 3D-animert Pixarfilm, ville jeg lage et prosjekt som ikke var ferdig. Vi kunne sette parametere som utseende og annen funksjonalitet for å skape mer enn bare en kul animasjon, men prosjektet er ikke for eller mot noe, ikke evangelisk, men der bildet og koden sammen skaper noe nytt, på slump.
– En sosialdemokratisk NFT med andre ord? For den er tross alt gratis – men har en verdi som enhver annen token?
– Ja, det er litt av prinsippet. Jeg tror ikke det er gjort før. Staten finansierer ofte offentlig kunst, og at det er et offentlig verk der de tar kostnaden, gjør at spørsmål om eierskap, kunst og offentlige instanser settes i spill. Men nettsiden og FolkFigur er hovedverket og så er NFTen en edisjon, du kan stille inn vinkelen selv og du får et bilde, dataen og imprintet av det øyeblikket du mintet token’en og verket ble skapt. Så det genererer unike digitale samlerobjekter som ligger på ethereum sin kjede, som et sertifikat staten utsteder, for eksempel. Det er mye man kan komme inn på.
– Nils Holgersson og hans ‘forunderlige reise’ på gåsa var i sin tid (også) bestilt av det offentlige, da som lærebok i geografi, og ble 600 siders verdenslitteratur. Lagerløf ville skildre overgangen fra bondesamfunn til industriland på starten 1900-tallet. Har du noen lignende ambisjoner selv?
– Jeg jobbet med ideen om hele nasjonen som en readymade, og valgte ut hva vi skulle ha med som parametre for å vise «Dette er Sverige» FolkFigur spiller både på, typ Folkøl og FireFox og en tech-startupestetikk. Vi tenkte egentlig å lage en elg, som i det svenskeste man kan tenke seg, men så var jeg mye i Berlin og i Nigeria og fikk se Sverige utenfra igjen, ikke bare fra T-banen på morgenen. Og da stod trollet frem som en bedre figur, den har boblejakke og caps med vikinghorn og er litt teenager, liksom. Så vi tok det svenskeste vi kunne tenke oss, som er denne historien, og gjorde til et bilde på nå, et troll som driver fremover. Og clouden ble et fint sted å reise i, der vi alle er uansett.
– Hvordan forholder FolkFigur og trollet seg til resten av din praksis?