Ida Eritsland

Journalist i Tidens ånd
- Kommentar
Mote er over
Dette er ikke tiden for livsfjern eksess, viser moteukene.
Av Ida Eritsland - Mote
Er det ikke lenger designere som skal lede an i motefeltet?
Motebransjen pleide å være veien inn for kommende stjerner, men dette har snudd. De største navnene innen populærkulturen søker til nye posisjoner og roller: som kreative ledere for motehus og klesmerker.
Av Ida Eritsland - Kunst
Rob Kulisek: – Hvordan ser rehabilitering ut når det snakker til en ultraelite?
Fotograf og kunstner Rob Kulisek jobber i et krysningspunkt mellom motefelt og kunstfelt. I utstillingen «Meg at Paracelsus» tematiseres rusfeltet.
Av Ida Eritsland - Kommentar
Klumpskoen er et steg inn i fremtiden
Produkter som kan printes uten tidkrevende assemblage er den hellige gral i moteindustrien: en fullstendig automatisering av produksjonen.
Av Ida Eritsland - Mote
Det store hamskiftet
I 2015 erklærte moteguru Li Edelkoort moten for død. Men noe fylte henne med håp: herremoten.
Av Ida Eritsland - Kommentar
Rojale influensere, illojale rojale
Som de beste påvirkerne balanserer Prins Harry og Meghan Markle på grensen mellom privat, autentisk, ekte, kalkulert, iscenesatt, glossy, wholesome og misunnelsesverdige. Passe mye og passe lite.
Av Ida Eritsland - Mote
Vivienne Westwood (1941-2022)
Punk, historisme, cheeky Brittania, to fingre til etablissementet, utsøkt skreddersøm og grenseløs aktivisme er noe av arven etter en av de mest særegne kunstnerne de britiske øyer har avfødt det siste århundre.
Av Ida Eritsland - Julekalender
Luke 20: Diesel er tilbake!
Fra jeans-tronen til utvannet allemannseie og tilbake på toppen igjen: I 2022 var det duket for en ny runde Diesel i motemaskineriet.
Av Ida Eritsland - Julekalender
Luke 15: Yeezys kollaps, mikroskjørt, Balenciaga og kostymedesign
Moteåret oppsummert.
Av Ida Eritsland Sveriges første offentlige NFT-prosjekt
– Staten finansierer ofte offentlig kunst, og at dette er et offentlig verk der de tar kostnaden, gjør at spørsmål om eierskap, kunst og offentlige instanser settes i spill, sier kunstner Ilja Karilampi.
Av Ida Eritsland- Mote
«Kids in crime»-kostymedesigner: – Det ble hele tiden et fokus på ikke gjøre ting for fashion
«Y2K»-stilen har dominert motebildet en stund, så hvordan lager man en serie fra tidlig 2000-tall, uten at det ser ut som 2022? Det var ikke lett, sier «Kids in Crime»-kostymedesigner, Bella Mork.
Av Ida Eritsland - Mote
Kunstinstallasjon som poserer som butikk, eller motsatt?
Kunstner og kurator Agatha Wara mener Balenciagas nye prosjekt ikke har nok «tongue in cheek».
Av Ida Eritsland