Krakelerende kvalitetsparametre

Del

Kommentar

Krakelerende kvalitetsparametre

Hva kan man egentlig vente av den etablerte og gjennomkommersialiserte amerikanske musikkbransjen?

Del

Tekst Audun Vinger

07.02.2023
I en kynisk musikkindustri som intenst prøver å holde tritt med samfunnsutviklingen ellers, skulle man jo saktens regne med at den amerikanske Grammy-prisen, det som én gang ble kalt «musics’s biggest night», skulle speile denne kulturelle degenereringen. På bildet: Samara Joy på årets Grammy-utdeling. (Foto: Getty Images)

Vi er vant med at de store musikkinstitusjonene er i fritt fall og med brutalt krakelerende kvalitetsparametre. NRK fyller ikke sitt samfunnsoppdrag, avisene skriver ikke nok om musikk, de store plateselskapene satser ikke på den kunstnerisk mest verdifulle og nyskapende musikken, og så videre, herfra til evigheten. Strømmetallene viser vel at publikum ofte er på en liknende nedadstigende kurve med hensyn til kvaliteten i hva de engasjerer seg i, men det skal vi ikke røre borti her nå. Men i en kynisk musikkindustri som intenst prøver å holde tritt med samfunnsutviklingen ellers, skulle man jo saktens regne med at den amerikanske Grammy-prisen, det som én gang ble kalt «musics’s biggest night», skulle speile denne kulturelle degenereringen. Den har fått mye kritikk de siste årene for å være irrelevant og ikke følge med på reell innovasjon, slik også Spellemannprisen har fått her hjemme. Begge var først lenge arrogante i møte med kritikk, i senere år mer underdanig. Det er altfor mye viktig ny musikk som ikke inkluderes i det gode selskap, slik Ludvig Furu er innom i en annen artikkel på Tidens ånd. Men hva kan man egentlig vente av den etablerte og gjennomkommersialiserte amerikanske musikkbransjen? Det blir neppe Bladee eller Viagra Boys med det første.

Og der den presumptivt gode musikken, fra etablerte såvel som i Spelleman-sammenheng i økende grad blir totalt skjøvet ut i margen, i programmet for de som «også var med», til fordel for evinnelig dyrking av folkets elskov for grell bygderock, Emma Steinbakken og Ballinciaga og alskens uvesentligheter, var det endel fortjente vinnere i årets utdeling. Steve Lacy, Harry Styles og Beyoncé er tegn på at det tross alt slettes ikke står så verst til, helt på toppen av salgslistene der borte. Sistnevnte er forøvrig både undervurdert og overvurdert. Ja, hun er en av de viktigste i kulturen i moderne tid, med mange låtsignaturer og mega-events som vil bli husket lenge. Men det er fortsatt ute til høring hvor mange virkelig fullkomne låter hun har bidratt med de siste årene. Så det er helt greit for meg at Styles tok Årets album-prisen «fra henne». Hun fikk mer enn nok i andre kategorier, og er tidenes mestvinnende bla bla bla.

Bli Tidens ånd-abonnent

Tidens ånd er en kulturavis for deg som er opptatt av hvordan kulturen er, bør være og ikke være. Akkurat slik som oss.