Er klimaprotestene negative for kunsten og museene? Nei, mener to kunsthistorikere

Del

Kunst

Er klimaprotestene negative for kunsten og museene? Nei, mener to kunsthistorikere

Hvorfor har museene endt opp i klimadebattens skuddlinjene? To kunsthistorikere forklarer.

Del

Suppe-aksjonen mot Van Goghs «Solsikker» i oktober. (Foto: Just stop oil / Getty)

De siste månedene har stadig flere museer opplevd det samme. Klima- og miljøaktivister har smuglet suppe, kaker og slagord forbi museumsvakter og deretter blitt forsidestoff i hele Europa. Forrige uke skjedde det i Norge også, da aktivister fra Stopp oljeletinga gjennomførte en aksjon i Nasjonalmuseet, hvor målet var å lime seg fast til Edvard Munchs «Skrik».

I ukene før hadde stemningen brygget seg opp. Mest mediedekning fikk aktivister fra organisasjonen Just Stop Oil da de i midten av oktober kastet Heinz tomatsuppe på Van Goghs «Solsikker» i National Gallery i London. Og det etter en sommer og tidlig høst med gjentatte klimademonstrasjoner på museer over hele Europa.

Registrer deg for å lese videre

Tidens ånd er foreløpig gratis å lese, men krever en brukerkonto.

Opprett bruker

Har du konto? Logg inn