Tekst Redaksjonen
30.09.2022Bli Tidens ånd-abonnent
Tidens ånd er en kulturavis for deg som er opptatt av hvordan kulturen er, bør være og ikke være. Akkurat slik som oss.
En uke har passert. Og for en uke! Tidens ånd er ute og det er mye å lese.
Les for eksempel intervjuet med Oscar Blesson, rapperen som har gått fra å være talentfull og flink engelskspråklig Tommy Tee-protegé til egenrådig, stadig modnere, norskspråklig rapper som er i ferd med å stake ut en ny karrierevei. En fascinerende historie om hvordan man veien fra Den kulturelle skolesekken til norsk musikklivs innerste gemakker er kortere enn man kanskje skulle tro.
Har du fått dette nyhetsbrevet videresendt? Meld deg på her, så får du det rett i innboksen neste gang!
En annen som i likhet med Oscar Blesson har gått fra engelsk til norsk i løpet av de siste par årene, er artisten tidligere kjent som Wonder the Boy. Han er i løpet av sommeren gjenoppstått under fødenavnet Tyr og i formen til en slags, skal vi si norsk Drake, rappende om det gode, rus- og sex-baserte, liv. I dag slapp Tyr låten «Drinks», hvor det heter seg, på Tyrs typiske litt norsk og litt engelske vis at, «alle venna hennes har blitt avholds / men hun kommer fortsatt over etter 2-3 bottles». Det tematiske budskapet og til dels ordene i seg selv virker mindre som et mål i seg selv enn som byggeklosser og utgangspunkt for Tyrs fremste kvalitet, nemlig selve rappingen, som fag, og som håndverk. Den er er så uanstrengt og høres så utvunget ut at at den bare kan komme fra en som vel er en slags mester allerede.
Apropos håndverk og utvungethet. Matias Faldbakkens nyeste roman Stakkar ble lansert denne uka (på den brune bula Dovrehallen i Oslo sentrum, som for anledningen var overbefolket og uforsvarlig varmt) og i denne finner man en overskuddspreget bruk av ord og begreper fra blant annet håndverkernes verden – totalt ukjente for de fleste av oss – men i intervjuet med Tidens ånd hevder han altså at ordene kommer helt av seg selv. Han snakket også om hvordan han tar utgangspunkt i sin bakgrunn som billedkunstner i skrivingen:
– Det er på en måte det jeg prøver på: å vise fram noe i stedet for å forklare det. Det blir kanskje ofte misforstått når det gjelder klassiske litterære narrativer, hvor man hamrer på hva historien er og hva man vil si. For meg, som jo kommer fra et annet sted, fra billedkunsten, er det ikke alltid hva man vil si, men hva man vil vise, sa Faldbakken.
Har du konto? Logg inn