Nyhetsbrev Om Stil #5

Del

Nyhetsbrev Om Stil #5

Ny podkast med moteforsker Synne Skjulstad om motens favorittplattform Instagram, åpne arkiver hos motens innside-magasin, Trussardi-exit for norsk designer og årets mest hypede debut.

Del

Tekst Ida Eritsland

21.06.2023
Instagram-kontoen @dietprada er en av mange nye maktfaktorer i moteindustrien. Kilde: @dietprada

Hei kjære lesere,

Det er varmt i Oslo - ja, i hele landet, men vi skal ta steget over i en annen verden der solen alltid, eller aldri, skinner; nemlig den digitale.

Denne uka snakker vi med medieforsker Synne Skjulstad (@synneskjulstad) om Instagram, motens soleklare favorittplattform. Vi snakker om hvordan Instagrams grensesnitt har skapt en ny type mote, hva mobilkameraet har gjort for motefotografiet og hvordan hva mote og teknologi sammen skaper nye virkeligheter, både for publikum og kreatører.

Det går nesten ikke an å understreke nok hva appen har gjort med motefeltet og den visuelle kulturen, fra å etablere nye industrier til å bidra med en demokratisk plattform for bevisstgjøring, til Insta-fjes og hyperfast-fashion. For ikke å snakke om influencer-økonomien. Ingen del av moten står urørt.

I forbindelse med episoden lanseres også Om Stils egen Instagramkonto - så følg oss gjerne på @om_stil_

Det er blitt den fremste annonseflaten for ‘alternativ’ markedsføring, en direkte handelskanal, det bærer alle slags budskap, det kan elevere små navn eller ta ned Goliat med en enkelt post.

Kilde: @dietprada

Kontoer som @dietprada eller @stylenotcom er blitt viktige motstemmer til den servile motepressen (ihvertfall før de selv ble tatt inn i varmen) og fungerer som døråpnere, der bransjen tidligere har holdt tette skott, innhyllet i mystikk. Har Instagram gjort moten bedre? Jeg vil si ja - plattformen har skapt større åpenhet, muligheten for å bli stilt til veggs og kortere avstand mellom publikum og skapere av ‘drømmen’. Demokratiseringen av mote skjedde her, ikke med billige utgaver av designerklær i kjedebutikker.

Ikke minst er Instagram en utømmelig kilde til informasjon.

Har du fått nyhetsbrevet videresendt? Meld deg på selv her.

System åpner arkivet

Det var her jeg fant ut at System Magazine har lastet opp hele arkivet sitt, 15 år og artikler om innsiden av motesystemet - virkelig, de har usannsynlig god tilgang, med intervjuer med de største designerne, redaktørene og andre bakkvinner og -menn i bransjen. Litt som Om Stil - bare følg med ;) Sjekk også deres Instagram for tips til det beste fra det store arkivet, blant annet fra vår egen Elise By Olsen: @systemmagazine og www.system-magazine.com/archive

GmbH går solo igjen

En ting jeg faktisk først hørte i virkeligheten, men som senere havnet på Instagram (det er først da det er offisielt) er nyheten om at halvt norske GmbHs tid som kreative ledere hos Trussardi er over.

Det er synd, for GmbH (@gmbh_official) er et merke med en distinkt signatur og estetikk, og Isik og Husebys sensibilitet er et viktig tilskudd til moteindustrien - og bør være det også på ‘drive et tradisjonsrikt motehus’-nivå.

Serhat Isik og Benjamin Huseby tar imot applausen etter sitt siste Trussardi-show. Foto: Getty

Ikke minst bidrar de til en mer interessant moteindustri på mange måter - en som både er mer mangfoldig, men også en som tar med seg skreddersøm og materialkunnskap (Isik) sammen med en visuell og kunstnerisk nerve ulik noe annet (Huseby). Ikke glem at Benjamin Huseby er kunstutdannet og en av verdens mest ettertraktete motefotografer, som jobber for navn som Vogue og Adidas på fast basis, sånn på siden.

Deres inntreden i det slumrende italienske motehuset virket som en soleklar match, og lenge så alt lyst ut. Men, som Isik forklarte, ’deres folk’ forsvant ut av ledelsen, nye kom til, og en dag bare sluttet de å utbetale lønn. ‘Vi må være de første kreative lederne til å bli ghostet’, uttalte han i et intervju.

Som så ofte når det gjelder ghosting - det er ikke deg det er noe galt med, det er dem. De som klarer å hanke inn duoen igjen er heldige.

Den store debuten

Det er herremoteuker, og vi følger med, både på Pradas slimete catwalk og Pharrell Williams gigantiske debut hos Louis Vuitton på Pont Neuf.

Jeg skrev en artikkel om nettopp dette - at designere forsvinner ut, mens stjernene kommer inn - i Tidens Ånd for noen måneder tilbake. Les den her.

Louis Vuitton og Pharrell tar over Pont Neuf. Foto: WWD / Getty

Men sånn er det. Tema for Pharrells show var LoVe - en smart take på logoen, og det fortsatte med en homage til Virgil Abloh, som var sjefsdesigner for Louis Vuittons herrelinje før han døde av kreft, men også til hans forgjenger Kim Jones. Rutene var overalt - fra et slags Minecraft-aktig camo-mønster, tette små ruter og overdimensjonerte sjakkmønster, det var mye fokus på skinn - både jakker og vesker, og det var fargerikt, voldsomt, lekent og positivt. Kampanjemodell Rihanna satt på første rad kledd heldekkende LV sammen med Asap Rocky, Jay-Z opptrådte med Beyonce i publikum og Pont Neuf (kjærlighetsbroen i Paris med alle låsene) var sperret av og fungerte som catwalk. Mission accomplished.

Les også denne saken om Pharrell Williams vei til toppen av moten, fra NYTimes.

Apropos Pharrell - mye av hans påvirkning på motebildet har vært gjennom streetwear og koder fra skateboardkultur - kanskje derfor han også har blitt en frontmann for shortsbruk? Williams er ofte å se på den røde løperen med shorts, han stylet mange av antrekkene til LV-debuten med korte bukser, og jeg vil si de har bidratt mye til hans evigunge image.

Jeg var en tur innom Studio 2 i P2 igår, der jeg snakket om nettopp shorts og mote - hva som er innafor og hvorfor det stadig blir debatt på norske arbeidsplasser i juni måned.

Mote og kunst-helg?

Vil du slippe unna solen - eller regnet - anbefales en variert og fin runde mote, design og kunst i skjønn forening, fra sentrum via Nasjonalmuseet for så å avslutte på Astrup Fearnley.

Maja Hattvang debuterer i Tidens Ånd med en nydelig tekst om Mummi-skaper Tove Jansson, som stilles ut på Tegnerforbundet i Kvadraturen. Jeg har skrevet en omtale av ‘Oltre Terra: Historier om ull’ på Nasjonalmuseet, og Astrup Fearnley feirer 30 år - med høydepunkt fra den mest toneangivende samlingen i Norge de seneste ja, 30 årene. En perfekt før-feriedag.

Har dere tips, kommentarer eller andre ting dere vil jeg skal vite; skriv gjerne til meg på eritsland@tidensand.no. Alle mottas med takk og glede :)

Til neste gang!

X Ida


Ida Eritsland

Journalist i Tidens ånd

Hold deg oppdatert

Meld deg på mailinglisten vår, og få nyhetsbrev og invitasjoner til arrangementer og fester.