Tidens ånd er en kulturavis for deg som er opptatt av hvordan kulturen er, bør være og ikke være. Akkurat slik som oss.
Unknown block type "paywallEmbed", specify a component for it in the `components.types` prop
At det står dårlig til med film på kino er en kjent sak, men at årets største titler nesten ikke blir sett av noen på strømmetjenestene heller, kan få en til å lure på om langfilmen i det hele tatt har livets rett. Én ting er at kinovinduet – tidspunktet filmer er eksklusivt tilgjengelige på kino – stadig blir mindre, men vi velger også å se på helt andre ting når filmene først blir mulige å strømme.
For det er ikke tilgjengeligheten det kommer an på. Det har aldri vært enklere å følge med på filmene den amerikanske bransjen selv mener er det beste fra i fjor. I år ligger over halvparten av de nominerte titlene ute til strømming i forkant av utdelingen. Filmene har likevel ikke klart å kapre mer enn en marginal prosentandel av plattformenes totale strømmetall, melder Variety Intelligence Platform.
Skyldes den manglende interessen for såkalt prestisjefilm at Oscar-akademiets arkaiske kvalitetsstempel fullstendig har mistet sin relevans, eller er folk ganske enkelt ikke lenger interessert i å se god film, når det finnes et mindre forpliktende alternativ bare et tastetrykk unna?
Av de fem filmene som er nominert i kategorien for beste film var det bare tre som nådde over 5 millioner visninger, hvorav to av dem i forkant gjorde stor suksess på kino: Elvis og Top Gun: Maverick. Den tredje var BAFTA-dominerende All Quiet on the Western Front, Netflix’ egen produksjon som i en god stund har vært tungt promotert på forsiden deres.
Variety påpeker imidlertid at det er vanskelig å sammenlikne unike visninger på tvers av svært forskjellige plattformer. Statistikken måles derfor også etter hvor mange prosent av brukerne som har sett filmene. Rian Johnsons Knives Out-oppfølger Glass Onion, som raskt ble en av Netflix’ mest populære filmer, ble sett av 17 prosent av plattformens aktive brukere. På den andre siden ble den første sesongen av Wednesday sett av hele 42 prosent.
Det er derfor ingen stor overraskelse at filmskapere som tidligere hadde vært opptatt med å lage filmer på mellomstort budsjett nå heller holder på med serier. Til og med en av bransjens mest suksessrike filmskapere, Martin McDonagh (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri), må ta til takke med at The Banshees of Inisherin ikke blir sett av mer enn tre prosent av HBO Max’ brukere.