Tidens ånd er en kulturavis for deg som er opptatt av hvordan kulturen er, bør være og ikke være. Akkurat slik som oss.
Unknown block type "paywallEmbed", specify a component for it in the `components.types` prop
Facebook og Twitter hadde nyhetsstrømmen, Instagram hadde umiddelbar deling av bilder, Youtube hadde langvideo, Vine hadde kortvideo og Snapchat hadde bildemeldinger og stories. Nå har alle alt, og det vi sitter igjen med er en app-flora der alle ligner på muterte versjoner av hverandre.
Plattformen kan bli bedre til å appellere til den yngre brukerbasen, sa angivelig Spotify-sjef Daniel Ek til en kollega for et par år siden. Og dette er resultatet: I sitt Bloomberg-nyhetsbrev skriver journalist Ashley Carman at Spotify i neste uke, under et arrangement i Los Angeles, vil annonsere en ny, vertikal strøm i Spotify-appen.
Det var kinesiske Bytedance som var først ute til virkelig å mestre kunsten i å gjøre brukerne så avhengige som mulig av en evigvarende nyhetsstrøm. Selskapet kjøpte Musical.ly i 2017, og lanserte senere Tiktok på verdensmarkedet. Effektiviteten i algoritmen som bestemmer hva den vil vise deg, førte til en eksplosiv vekst også i vesten, og det eneste de amerikanske appene kunne gjøre var å herme.
Det har imidlertid vært vanskeligere å forestille seg at en «for deg»-strøm også kunne bli implementert i Spotify, en app som tidligere ganske enkelt har fungert som et musikkbibliotek. Spotify har riktignok lenge benyttet seg av brukerdata for å generere skreddersydde spillelister, som «Discover Weekly», men appens funksjon er, når alt kommer til alt, en musikkavspiller.
Men så så de hvordan Tiktok klarte å skape en helt ny måte å spre musikk på internett. På Tiktok sprer låter seg som trender, i danser og andre meme-formater, i lydklipp på noen få sekunder (i flere tilfeller går klippene viralt før hele låta i det hele tatt eksisterer, som en filmtrailer). Denne måten å oppdage ny musikk på – å gjentatte ganger høre tre sekunder av et refreng, for så å gi etter og til slutt søke opp den faktiske låta – har Spotify bitt seg merke i.