«After Yang» føles som en lavmælt, innadvendt versjon av noe som allerede eksisterer

Del

Film/TV

«After Yang» føles som en lavmælt, innadvendt versjon av noe som allerede eksisterer

Man tar seg i å savne emosjonelle utbrudd i Kogonadas siste spillefilm, «After Yang».

Del

«After Yang»: Jake (Colin Farrell), Mika (Jodie Turner-Smith), Kyra (Malea Emma Tjandrawidjaja) og Yang (Justin H. Min). Foto: A24

After Yang, Kogonadas siste spillefilm, utspiller seg i nær fremtid og handler om en familie bestående av mor Kyra, far Jake, adoptivdatteren Mika, og deres AI kalt Yang – som til tross for å være en AI er et likeverdig medlem av familien – programmert til å lære Mika om sin kulturelle arv. Når Yang en dag kortslutter, må familien ta stilling til det som skjer, ja, etter Yang. Det legger opp til filosofiske og eksistensielle spørsmål om tilknytning og hva det vil si å være et menneske, slik filmer og serier om kunstig intelligens har gjort i en årrekke – 2001: A Space Odyssey (1969), Blade Runner (1982), Ghost in The Shell (1995), Moon (2009), Her (2013), Ex Machina (2014).

Allerede i 1927 ble kunstig intelligens tematisert på film, med Fritz Langs’ Metropolis. Nå, omkring hundre år senere, føles det som om dette begynner å bli, om ikke allerede er, et utdatert tema innenfor populærkulturen. At det har noe med strømmetjenestenes fiksering på temaet å gjøre, er ikke utenkelig. Dette hever kvalitetskriteriene til filmene: de må være eksepsjonelle for ikke å være dørgende kjedelige eller gi følelsen av at man har sett det før.

Bli Tidens ånd-abonnent

Tidens ånd er en kulturavis for deg som er opptatt av hvordan kulturen er, bør være og ikke være. Akkurat slik som oss.