Ruth Emilie Rustad Martinsen
Journalist, kritiker og illustratør i Tidens ånd.
- Kritikk
En behagelig tvangstanke
Kontemplativ og litt rigid. Den norske indiefilmen «A Human Position» får Ålesund til å virke som en by hvor tiden går saktere enn andre byer.
Av Ruth Emilie Rustad Martinsen - Kritikk
Film som ligner teater
«The Banshees of Inisherin» er tragikomisk, irsk og eventyraktig – og har ingen overflødige scener.
Av Ruth Emilie Rustad Martinsen - Kritikk
Original neo-noir
Det er sjeldent å se moderne teknologi så sofistikert og sømløst gli inn som et estetisk, romantisk virkemiddel i film som i Park Chan-wooks «Decision to Leave», skriver Ruth Emilie Rustad Martinsen.
Av Ruth Emilie Rustad Martinsen - Film/TV
Søt, empatisk, overforklart
«Shoplifters»-regissør Hirokazu Kore-edas siste film, «Min vakre stjerne» er for søt til at den blir så viktig som den vil være, skriver Ruth Emilie Rustad Marthinsen.
Av Ruth Emilie Rustad Martinsen - Intervju
Synne Øverland Knudsen: – Det er noe dødsdrift-aktig over indiescenen
– Jeg har tatt meg i å slutte å argumentere for vår eksistensberettigelse, fordi det virker nytteløst. Og uten det motet, da er det over, sier Synne Øverland Knudsen, forlegger i Fanfare. Som nå legger ned.
Av Ruth Emilie Rustad Martinsen - Kritikk
Kropp uten grenser
Med «Crimes of the Future», følger Cronenberg i sine egne hardt nedtråkkede fotspor, men man klarer fortsatt ikke å se vekk, skriver Ruth Emilie Rustad Martinsen.
Av Ruth Emilie Rustad Martinsen - Film/TV
«After Yang» føles som en lavmælt, innadvendt versjon av noe som allerede eksisterer
Man tar seg i å savne emosjonelle utbrudd i Kogonadas siste spillefilm, «After Yang».
Av Ruth Emilie Rustad Martinsen - Film/TV
Surrealisme er Tiktok-æraens dominerende formspråk, men kommer til kort på TV
Når Youtube-surrealismen i «Don't Hug Me I'm Scared» møter TV-bransjens krav til narrativ skjer det ... dårlige ting.
Av Ruth Emilie Rustad Martinsen