Ruth Emilie Rustad Martinsen
Journalist, kritiker og illustratør i Tidens ånd.
KritikkEn behagelig tvangstanke
Kontemplativ og litt rigid. Den norske indiefilmen «A Human Position» får Ålesund til å virke som en by hvor tiden går saktere enn andre byer.
Av Ruth Emilie Rustad Martinsen
KritikkFilm som ligner teater
«The Banshees of Inisherin» er tragikomisk, irsk og eventyraktig – og har ingen overflødige scener.
Av Ruth Emilie Rustad Martinsen
KritikkOriginal neo-noir
Det er sjeldent å se moderne teknologi så sofistikert og sømløst gli inn som et estetisk, romantisk virkemiddel i film som i Park Chan-wooks «Decision to Leave», skriver Ruth Emilie Rustad Martinsen.
Av Ruth Emilie Rustad Martinsen
Film/TVSøt, empatisk, overforklart
«Shoplifters»-regissør Hirokazu Kore-edas siste film, «Min vakre stjerne» er for søt til at den blir så viktig som den vil være, skriver Ruth Emilie Rustad Marthinsen.
Av Ruth Emilie Rustad Martinsen
IntervjuSynne Øverland Knudsen: – Det er noe dødsdrift-aktig over indiescenen
– Jeg har tatt meg i å slutte å argumentere for vår eksistensberettigelse, fordi det virker nytteløst. Og uten det motet, da er det over, sier Synne Øverland Knudsen, forlegger i Fanfare. Som nå legger ned.
Av Ruth Emilie Rustad Martinsen
KritikkKropp uten grenser
Med «Crimes of the Future», følger Cronenberg i sine egne hardt nedtråkkede fotspor, men man klarer fortsatt ikke å se vekk, skriver Ruth Emilie Rustad Martinsen.
Av Ruth Emilie Rustad Martinsen
Film/TV«After Yang» føles som en lavmælt, innadvendt versjon av noe som allerede eksisterer
Man tar seg i å savne emosjonelle utbrudd i Kogonadas siste spillefilm, «After Yang».
Av Ruth Emilie Rustad Martinsen
Film/TVSurrealisme er Tiktok-æraens dominerende formspråk, men kommer til kort på TV
Når Youtube-surrealismen i «Don't Hug Me I'm Scared» møter TV-bransjens krav til narrativ skjer det ... dårlige ting.
Av Ruth Emilie Rustad Martinsen