Søt, empatisk, overforklart

Del

Film/TV

Søt, empatisk, overforklart

«Shoplifters»-regissør Hirokazu Kore-edas siste film, «Min vakre stjerne» er for søt til at den blir så viktig som den vil være, skriver Ruth Emilie Rustad Marthinsen.

Del

«Min vakre stjerne» er mindre overbevisende i sin naive og sukkersøte road movie-form enn tidligere Kore-eda-filmer, skriver Ruth Emilie Rustad Martinsen. (Foto: Another World Entertainment)

Hirokazu Koreedas nyeste film Broker, oversatt til den vemmelige norske tittelen Min Vakre Stjerne, omfavner på sentimentalt og lunefullt vis den samme tematikken av utradisjonelle familiesammensetninger, omsorgssvikt, etiske dilemmaer og filosofiske spørsmål knyttet til familie som ellers dominerer hans filmografi.

I åpningsscenen ser vi unge So-young (!) (Ji-eun Lee) som trasker gjennom regnet i Busan med et spedbarn i hendene. Hun forlater barnet på bakken ved en babyboks, som er designet nettopp for at mennesker skal kunne etterlate sine uønskede spedbarn anonymt. Så mye som man skulle ønske at dette var et fiksjonelt, satirisk premiss dratt rett ut fra en Black Mirror-episode, eksisterer konseptet i virkeligheten: i 2009 opprettet den koreanske pastoren Lee Jong-Rak en «babybox» utenfor sin kirke, tilgjengelig til enhver tid, og utstyrt med bevegelsessensor, varme og lys, og som er programmert til å gi beskjed til pastoren når et barn plasseres i den. Boksen ligner en slags brødboks i veggen, og over står et skilt som kan oversettes til: «Place to leave babies».

Bli Tidens ånd-abonnent

Tidens ånd er en kulturavis for deg som er opptatt av hvordan kulturen er, bør være og ikke være. Akkurat slik som oss.