Film som ligner teater

Del

Kritikk

Film som ligner teater

«The Banshees of Inisherin» er tragikomisk, irsk og eventyraktig – og har ingen overflødige scener.

Del

Teater, sa du? Brendan Gleeson i «The Banshees of Inisherin», med Colin Farrell lurende i vinduet. (Foto: Jonathan Hession. Courtesy of Searchlight Pictures. © 2022 20th Century Studios All Rights Reserved.)

«Good luck to you. Whatever it is you’re fighting about», sier Pádraic Súilleabháin (Colin Farrell) idet han stopper opp og ser mot det irske fastlandet hvor en eksplosjon dundrer i det fjerne. I The Banshees of Inisherin fortoner den irske borgerkrigen seg som en metaforisk refleksjon av hovedperson Pádraics egen pågående feide med sin livslange bestevenn, Colm Doherty (Brendan Gleeson), som uten forvarsel har bestemt seg for å avslutte vennskapet deres. Noe som, viser det seg, får foruroligende konsekvenser for dem begge.

Martin McDonagh er kjent for sine beksvarte, tragikomiske verk som In Bruges (2008), Seven Psychopaths (2012) og Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017). Hans nyeste film, The Banshees of Inisherin (2022) slekter kanskje mest på førstnevnte. Filmen har flere paralleller med In Bruges. Både helt konkret, gjennom gjenbruk av hovedrolleinnhaverne – det er fristende å se denne som en videreutvikling av vennskapet fra In Bruges – men også tematisk: vennskap, tragikomikk, religionsfilosofiske spørsmål, og jakten etter å fylle eksistensiell tomhet. Men også, og uunngåelig, når en film foregår innenfor de irske landegrenser: puben.

Bli Tidens ånd-abonnent

Tidens ånd er en kulturavis for deg som er opptatt av hvordan kulturen er, bør være og ikke være. Akkurat slik som oss.