En stor, rød tegneseriestøvel har tråkket inn i feeden din. Påfunnet er MSCHF sitt, et Brooklyn-basert kollektiv som lager produkter i landskapet mellom mote og «virale pranks». Tidligere har de laget «Jesus Shoes» Nike’s fylt med vann fra elven Jordan, eller «Satan Shoes» brukt av Lil Nas X, som visstnok inneholdt blod fra designerne selv. De røde bootsene, som har fått kallenavnet «Astro Boy Boots», føyer seg inn i rekken av pranks, men, det føles også som en selvfølgelig konsekvens av en tendens som har pågått over lengre tid. Sa noen «infantiliseringen av samfunnet»?
Bli Tidens ånd-abonnent
Tidens ånd er en kulturavis for deg som er opptatt av hvordan kulturen er, bør være og ikke være. Akkurat slik som oss.
Bra for business
På moteukene den seneste tiden har flere og flere designere og merker vist 3D-printede sko. Reebok lanserte et samarbeid, en slags anemone-sneaker, med merket Botter, Dior presenterte en versjon av sine klassiske herresko helrendert i mesh, mens det danske merket Rains samarbeidet med den tyske 3D-produsenten Zellerfeld om en tilsynelatende printet, leiremodellert klump (riktig så fin) til sin neste vinterkolleksjon.
Klumpete fottøy er på ingen måte kontroversielt, heller normen. Helt eller delvis 3D-printede klumpsko er nemlig ikke bare allerede her, men møysommelig bakt inn i vår kollektive smak og psyke gjennom år allerede. Tenk bare på Balenciaga Triple S, Bottega Veneta-støvlene, Yeezys, Moon Boots, Buffalo-sko eller ikke minst: Crocs. Vi har også gull å slekte på i Norge når det gjelder 3D-modellert og -inspirert fottøy - det er nettopp dét vi kan! Viking-støvelen eller Cherrox er funksjonelle klassikere som virker å ha banet vei for dagens motefotbilde.
Noen peker på at det gir større rom for harmoni med en større fot, at det er lettere å leke med ulike proposjoner og ulike kropper for et mer mangfoldig motebilde. Sko som passer alle er da også bra for business.
Stil, men også system
Men 3D-printede sko sier også noe om det vi ikke ser, helt enda. For er det kanskje nettopp her, i kulissene, den reelle innovasjonen innen mote og klesindustri begynner, når maskinene tar lesten fra ett av verdens eldste yrker? 3D-modellering av sko er gjennom ti år blitt en velbrukt teknologi i sportssegmentet, og joggeskoen har på et vis gjenoppfunnet seg selv og revitalisert seg i dets bilde. Størst kommersiell suksess har Yeezy og Adidas hatt, og Yes’ futuristiske sneakerseventyr gjorde Adidas til verdens største merkevare (nå med et overskuddslager usalgbare sko verdt 500 millioner dollar).
Men teknologien består. Mer enn estetisk trend, er klumpskoen første steg inn i fremtiden. For det handler egentlig om hvordan vi lager ting. Produkter som kan printes uten tidkrevende assemblage er den hellige gral i moteindustrien: en fullstendig automatisering av produksjonen. Maskiner som kan sy kompliserte sømmer med fingerspitzgefühl finnes ikke, enn så lenge. Derfor er modulære, selvprintende, strømlinjeformede objekter ikke bare stil, men også system.